Mellom 1990 - 92 forlot jeg den intuitive direkte måten å tegne skisser på og begynte å følge enkle selvdefinerte regler for formdannelsen. Bakgrunnen for dette var frustrasjon over “vanens makt” over hånd, øye og forestillingsevne - og hvor tilsynelatende umulig det var å lage noe som ikke allerede var kjent og fortrolig ved hjelp av den tradisjonelle arbeidsmåten.
Tidlige arbeider 1988 - 1994

"The Art of Painting the Passions" (1988), gouache på papir, 42 x 56 cm

"Chrysostomos" (1989), olje på lerret, 266 x 305 cm

"Gavotte" (1989), olje på tre, ca 150 x 150 cm

"Veggen" (1989), gouache på papir, 70 x 80 cm

"Uten Tittel 1" (1989), olje på bly og finér, ca 50 x 30 cm

"Uten Tittel 2" (1989), olje på bly og finér, ca 60 x 55 cm

"Januar 1" (1990), tempera på lerret, 100 x 100 cm

"Januar 2" (1990), tempera på lerret, 100 x 100 cm

"Liten Form" (1990), olje på plate, ca 60 x 40 cm

"Til René Char" (1990), olje på finér, ca 130 x 110 cm

"Bøyg 1" (1990), olje på lerret, 210 x 140 cm

"Bøyg 2" (1990), olje på lerret, 210 x 130 cm

"Uten Tittel" (1993), gouache og tusj på papir, ca 50 x 65 cm

"Transfigurasjon" (1993), tempera på vegg, ca 3 x 2,5 m

"Transfigurasjon/Hode" (1993), tusj på papir, 75 x 100 cm

"Transfigurasjon/Vandrer" (1993), tusj på papir, 75 x 100 cm

"Transfigurasjon-Trio" (1994), tempera på vegg, ca 2,5 x 3,5 m

"Transfigurasjon/Trær" (1994), tusj på papir, 75 x 100 cm

"Transfigurasjon" (1995), akryl på lerret, 210 x 130 cm

"Transfigurasjon/Dans" (1995), akryl på lerret, 210 x 150 cm

"Transfigurasjon 3" (1995), akryl på lerret, 180 x 260 cm